מה זה פטה? כל מה שצריך לדעת על גבינת פטה 2023

מה זה גבינת פטה? פטה אותנטי היא גבינה מלוחה רכה ומתפוררת מיוון העשויה באופן מסורתי עם חלב כבשים, המכילה באופן טבעי פי שניים מחלב פרה.

ליצרנים למזג חלב כבשים עם עד 30 אחוז חלב עיזים. פטה קיים כבר מאות שנים, וכמעט כל ארוחה יווניתמשלב גבינת פטה בצורה כלשהי. בארה"ב, יצרני גבינה מייצרים גבינה בסגנון פטה באמצעות חלב פרה, אך האיכות עשויה להשתנות באופן משמעותי. פטה נמוך בשומן ובקלוריות מאשר גבינות מיושנות כמו צ'דר או פרמזן ויש בו יותר סידן וויטמינים מקבוצת B מאשר גבינות רכות כמו ריקוטה או קוטג'. עם זאת, המלח מביאה לתכולת נתרן גבוהה, ולכן אין לצרוך פטה בדיאטה מוגבלת במלח.

עובדות מהירות על פטה

  • מוצא: יוון
  • זמינות: כמעט בכל חנות מכולת בארה"ב
  • יישון: מי מלח במשך ארבעה עד שישה שבועות
  • טעם: מלוח וחריף

מה זה גבינת פטה?

פטה היא גבינה רכה העשויה מחלב כבשים מלא או שילוב של חלב כבשים וחלב עיזים. ביוון מרפאים את הפטה במלח מלוח. המכונה גבינה כבושה, טעמה הופך חד ומלוח יותר עם הגיל והגבינה נעשית מוצקה יותר. פטה בצבע לבן שמנת עם חורים קטנים ומרקם פירורי. בדרך כלל הוא מגיע בעוגות מרובעות ללא קליפה, אך ניתן למצוא גם פטה מפוררת מראש ארוז בכלים אטומים ללא מי מלח ועם או בלי תוספת תבלינים. זה עולה יותר מגבינות נפוצות אחרות, אבל קצת הולך רחוק.

איך מייצרים גבינת פטה

גבינת פטה כל כך פופולרית ביוון שמעט מאוד מיוצאת. למעשה, רוב גבינת הפטה המיובאת לארה"ב מגיעה מאיטליה. כיום, מדינות רבות מייצרות צורות של פטה, כולל אוסטרליה, דנמרק, גרמניה, וכמובן, ארצות הברית. עם זאת, ייצור המוני של ימינו מסתמך לרוב על חלב פרה ועשוי להשתמש בחלב דל שומן או חלב דל שומן כדי להפחית את תכולת השומן.

ביוון, שיטות הייצור המסורתיות מתחילות בהוספת רנט וקזאין לחלב כבשים מפוסטר או נא, לחלב עיזים או תערובת של השניים. לאחר שהחלב מסמיך, מפרידים את הקמח, לוחצים לתבניות ומרוקנים מעודפי מי גבינה. יצרני גבינה חותכים את הפטה לקוביות קטנות יותר ( פטה פירושו "פרוס" ביוונית), ואז ממליחים ומייבשים אותם במשך יומיים לפני שהם מטביעים אותם במלח, שם הם מתיישנים בין שבוע למספר חודשים.

למרבה הצער, בשל הביקוש הגדול לגבינת פטה ביוון וההגבלות על חלב לא מפוסטר, קשה למצוא את הדבר האמיתי מחוץ ליוון; אם תעשה זאת, זה יהיה יקר. אתה יכול להכין גבינת פטה משלך בבית מחלב עיזים.

גבינת פטה – מחליפים

גבינת ריקוטה מהווה את התחליף הכי קרוב לפטה מבחינת הטעם, למרות שהיא בדרך כלל פחות מלוחה, אבל המרקם הלח לא ממש תואם. גבינת קוטיחה מלוחה מתפוררת כמו פטה ומהווה אופציה טובה להשלכה לסלט. גבינת עיזים טרייה או מיושנת מעט יכולה לעמוד גם בפטה.

שימושים לגבינת פטה

פטה מתפורר בקלות , מה שהופך אותו לבחירה טובה לכלול בסלטים וכחלופה למוצרלה מגוררת על פיצות ולחמים שטוחים . זה גם טעים נהדר שמפזרים על ירקות צלויים מכל הסוגים.

כאשר משתמשים בפטה בתבשילים לא מבושלים, כגון מתאבנים, אפשרו לו להגיע לטמפרטורת החדר כדי לקבל את הטעם הטוב ביותר. אתה יכול להגיש אותו על צלחת מתאבן יחד עם פרוסות באגט קרום, זיתים ובשרים פרוסים. או לערבב אותו למטבל עם מעט מיץ לימון ושמן.

פטה מתרכך במנות חמות אך לעולם אינו נמס במלואו, איכות טובה להוספת מרקם בנוסף לטעם בתבשילים אפויים, מאפים מלוחים ותבשילים כגון הסטיפאדו המסורתי . אתה יכול גם להשתמש בו בקיש או בסגנון אחר של פשטידה מלוחה. פטה מהווה אופציה טובה להמבורגרים ממולאים ומתאים במיוחד עם כבש.

אחסון גבינת פטה

פטה מתייבש וחומץ במהירות בתנאי אחסון לא נאותים. הוא נשאר טרי למשך מספר חודשים אם שומרים אותו שקוע ללא הרף במלח. פטה ארוז כולל לעתים קרובות מי מלח, אבל אם אתה מנקז אותו בטעות, אתה יכול פשוט לערבב חלק כדי לאחסן שאריות. בדרך כלל יש להקפיד על יחס של 1 כפית מלח כשר לכוס מים, להכין פחות או יותר לפי הצורך. אפשר להקפיא אריזות לא נפתחות של הפטה המפוררת היבשה – מהסוג שיש ברוב חנויות המכולת – לכמה חודשים בלי ירידה גדולה מדי באיכות.

האם גבינת פטה טובה לך?

גבינת פטה היא גבינה רכה בצבע לבן העשויה בדרך כלל מחלב כבשים ועיזים. אחת הגבינות הוותיקות בעולם, ידועה בארומה עשירה ובטעם מעט חמצמץ.בעוד שגבינת פטה מספקת לך מקור מצוין לחומרים מזינים כמו סידן וחלבון, היא מכילה גם כמויות גבוהות של נתרן ושומן רווי.עם זאת, פטה דל בשומן מאשר גבינות רבות אחרות, והוא נחשב לאופציה סבירה לאכילה במתינות. מכיוון שלא מכינים אותו באופן מסורתי מחלב פרה, אלא מחלב כבשים ועיזים, הוא גם קל יותר לעיכול.

מנה אחת (28 גרם) של גבינת פטה מכילה:

  • קלוריות: 76
  • חלבון : 5.3 גרם
  • שומן : 5.3 גרם
  • פחמימות : 1.56 גרם
  • סוכר: .45 גרם
  • נתרן: 31288 מיליגרם

גבינת פטה היא מקור טוב ל:

  • סִידָן
  • ריבופלבין
  • אבץ
  • סֵלֶנִיוּם
  • זרחן

גבינת פטה מכילה גם מספר ויטמיני B, התומכים במערכת עצבים בריאה, עור בריא והפקת אנרגיה.

גבינת פטה היא מקור טוב לויטמינים ומינרלים חיוניים. עם זאת, תכולת הנתרן הגבוהה בגבינת פטה עלולה לגרום לסיבוכים עם מצבים רפואיים מסוימים.

מחקר מצא שכאשר אוכלים אותו במתינות, לפטה יש את היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים הבאים:

בריאות העצם

פטה מכיל יותר סידן מאשר גבינות רבות אחרות. סידן עוזר לך לשמור על בריאות השיניים והעצמות.

לגבינת פטה יש גם רמות גבוהות של זרחן . צריכת זרחן וסידן אלה ביחד נקשרה לשיפור בצפיפות העצם ומניעת אוסטאופורוזיס .

ניהול משקל

פטה מכיל חומצת שומן הידועה בשם חומצה לינולאית מצומדת (CLA) . מחקרים ניסיוניים הראו כי CLA יכול לסייע בהפחתת שומן הגוף. מחקרים אלו מראים גם ש-CLA יכול לעזור לשפר את הרכב הגוף שלך בטווח הארוך.

עם זאת, מחקרים אלו אינם עקביים ויש צורך בבדיקות נוספות. בנוסף, כמה מחקרים הראו של-CLA יכולות להיות השפעות שליליות על חילוף החומרים של הסוכר ורמות הכולסטרול.

בריאות המעיים

מזונות מותססים כמו גבינת פטה מכילים פרוביוטיקה . זנים אלה של חיידקים טובים מקדמים מעיים בריאים ותומכים בתפקוד מערכת החיסון.

חוקרים חוקרים אם פרוביוטיקה יכולה לעזור עם תסמינים של שלשולים ועצירות הקשורים הן לתסמונת המעי הרגיז והן למחלות מעי דלקתיות.מוריד את הסיכון לסוכרתחוקרים מצאו שחלבון וסידן (ששניהם מצויים בשפע בפטה) יכולים לעזור לשלוט ברמות הסוכר בדם, להפחית את הסיכון לפתח סוכרת ולעזור בניהול מצבים קיימים הקשורים לסוכר בדם .

גבינת פטה היא מקור דל קלוריות להרבה ויטמינים ומינרלים, אך יש לה גם תכולת נתרן גבוהה . הוא מכיל גם שומנים רוויים, שאמורים להיות מוגבלים לפחות מ-10 אחוז מספירת הקלוריות היומית שלך.

שקול את הדברים הבאים לפני שתכלול גבינת פטה בתזונה שלך:

לחץ דם

עודף נתרן בתזונה שלך הוכח כתורם ליתר לחץ דם , אשר קשור לבעיות כרוניות כמו מחלת כליות , שבץ ומחלות לב .

תפקוד כליות

למרות שגבינת פטה מכילה כמויות בריאות של סידן, הזרחן בפטה עלול להחליש את העצמות אצל אנשים עם מחלת כליות.

חששות להריוןגבינות רכות ולא מפוסטרות כמו פטה יכולות להכיל Listeria monocytogenes, חיידק שעלול לגרום לתסמינים קלים דמויי שפעת אצל מבוגרים. עם זאת, החיידק עלול להזיק למדי לתינוקות שטרם נולדו, ולנשים בהריון מומלץ לא לצרוך גבינות לא מפוסטרות .אינטראקציות תרופתיות

פטה מכיל גם טירמין , חומר טבעי המצוי במזונות מיושנים ומותססים. טירמין נקשר עם עליות לחץ דם, דפיקות לב וכאבי ראש חזקים אצל אנשים הנוטלים תרופות מעכבי מונואמין אוקסידאז (MAOI) . לדוגמה, אלה שנקבעו עבור דיכאון או מחלת פרקינסון.

1 תגובות על “מה זה פטה? כל מה שצריך לדעת על גבינת פטה 2023”

  1. בארי

    הוא שהיא גבינה מקרבת מתכון, עשויה מחמאה עם רב-חלביות ובושלת בדרך מיוחדת. הגבינה הזו מוצגת על-ידי חוויית טעם מיוחדת, פרטיות מרשימה וארוחה שימושית.

כתיבת תגובה

Scroll to Top